
Po několika menších akcích na přelomu září a října v minulých letech se v Mladé Boleslavi poprvé konal plnokrevný Den železnice. Na jeho organizaci se podílelo více subjektů, osobně jsem se setkal s pracovníky Českých drah a.s., PO Mladá Boleslav, Muzea ČD v Lužné u Rakovníka a neziskových organizací SAXI-Výtopna Zdice a Mladoboleslavský železniční spolek.
Hlavním tahákem byl Masarykův salónní vůz. Je to moderní čtyřnápravový celokovový vůz z produkce vagonky Ringhoffer, schopný jízdy rychlostí až 140 km/h. Dlouhá léta stál v hale Národního technického muzea. Za ním stál exponát možná ještě zajímavější, vůz následníka trůnu Františka Ferdinanda D'Este a ještě další zvláštní vůz, o kterém se mi v rychlosti nepodařilo zjistit nic bližšího.
Na vedlejší koleji stály dva služební vozy D, jaké si pamatuji z devadesátých let, kdy ještě jezdily v běžném provozu na osobních vlacích mezi Nymburkem a Rumburkem. Jeden z nich dnes slouží jako pojízdný kinosál, druhý jako "vláček hraček". Dále stál moderní lůžkový vůz řady WLABmz "Kroměříž". Celá souprava měla v čele krásnou lokomotivu 754057, tzv. brejlovec. S tímto typem se lze setkat v běžném provozu, v okolí Plzně, Brna, Hradce Králové a Šumperka.
Pro lidi se zájmem o historické vlaky jich bylo vypraveno hned několik osobních a jeden nákladní. Ten jsem se pokoušel fotografovat v Bukovně, ale měl jsem k dispozici zase jen telefon a navíc nebylo nejlepší počasí. O něco lépe dopadla Regionova, kterou jsem tam přijel.
A zde samotný nákladní vlak:
Zpátky jsem se vracel už obyčejnou "osmsetdesítkou".
A nebyl by to Den železnice, kdyby na něm nebyla také nějaká parní lokomotiva. Této se říká "všudybylka".
Že Den železnice neoslovil pouze pravidelné návštěvníky podobných akcí, ale i mnohé rodiny s dětmi dokládají jak regionální média, tak také videa na Youtube.