Jindřichův Hradec, místo, kde se sny staly skutečností

Napsal mhd (») 23. 5. 2010 v kategorii úzkorozchodné tratě, přečteno: 5897×
t48-001jh12-02-10.jpg

V devadesátých letech se otevřeně mluvilo o uzavření či privatizaci většího počtu regionálních tratí. Kromě mnohých tratí normálního rozchodu (1435 mm) hrozilo zrušení také úzkorozchodným tratím (760 mm) z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice.

Zatímco po trati do Obrataně jezdili běžně cestující do škol nebo zaměstnání, trať do Nové Bystřice měla už tehdy spíš turistický charakter. Obě byly v nedobrém technickém stavu, ta do Nové Bystřice přímo v havarijním. O jejich zrušení se vážně mluvilo už od šedesátých let. Roku 1997 byla trať do Nové Bystřice ČD skutečně uzavřena, ale ne nadlouho.

Skupině železničářů okolo Jana Šatavy se podařilo založit společnost Jinřichohradecké místní dráhy, zkráceně JHMD, a dohodnout se státem na koupi tratě do Nové Bystřice za symbolickou jednu korunu. Později koupili i druhou trať do Obrataně. Pořádáním častých jízd s parními lokomotovami a doprovodných akcí se podařilo přivést na tratě nové cestující. Mnoho lidí přijíždí dnes auty i vlaky z větších měst, aby se s celou rodinou svezli úzkorozchodným vláčkem.

Dnes jsou JHMD prosperující dopravní společností. Na trati do Obrataně přepravují cestující vyšší cestovní rychlostí, než na některých normálněrozchodných tratích ČD.

Pro vedení stále většího počtu vlaků nechali rekonstruovat starší lokomotivy 705.9 (na JHMD T47.0) a také nakoupili několik vozidel z jiných železnic. Nejprve malou dieselovou lokomotivu  T29.014 pro posun a pracovní vlaky ze Sokolovské uhelné, později velkou dieselovou lokomotivu T48.0 rumunské výroby z polského cukrovaru Tuczno (na obrázku).

T48-001jh12-02-10_2

Lokomotiva T47.015 v Jindřichově Hradci 23.7.2009. (Autor: Harold, je možné dál šířit pod licencí FDL, nesmíte jej však prohlašovat za své dílo.)

800px-jindrichuv-hradec-nadrazi-705-915

Pro zvlášní vlaky mají kromě původních dvou lokomotiv, které zde jezdily ještě v běžném provozu, také malou mašinku U46.0 z Rumunska a větší Px48 z Polska, kde donedávna jezdily parní lokomotivy v běžném provozu (na obrázku, autor: lub.m, licence FDL).

U46-001

Zde tatáž lokomotiva 27.12.2009 na Pustém mezi zastávkami Blažejov a Malý Ratmírov (autor: Aktron, licence FDL).

800px-blazejov-maly-ratmirov-na-pustem-parni-vlak

Dalším přírůstkem je motorový vůz M27.001, pocházející také z Polska, avšak vyrobený v Rumunsku (na obrázku, autor: Aktron, lze dále šířit pod licencí FDL).

800px-jindrichuv-hradec-vuz-jmhd

Více o těchto motorových vozech polsky (lze přepnout i na německou verzi) zde. Zde na síti Žulawských úzkorozchodných drah poblíž stanice Jantar (autor: Paweł Pleśniar, lze dále šířit pod licencí FDL s uvedením autorova jména).

Mbxd2-212-jantar

V budoucnosti se možná dočkáme propojení jindřichohradeckých úzkorozchodek se sítí úzkorozchodných tratí v okolí rakouského Cmuntu (Gmünd/NÖ).

(Za poskytnuté fotografie děkuji kolektivu české Wikipedie a zvláště uvedeným autorům.)

Sdílet |

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
MySpace Google Twitter Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel pět a jedna