Možná se to může zdát neuvěřitelné, ale z Liberce vychází trať, která hned několikrát protíná státní hranici. Vlaky vyjíždí z Liberce, pokračuje pod Andělskou horu a do Chrastavy, odtamtud do Hrádku nad Nisou, kde překročí hranici do Polska, projede vesnicí Porajówem, aby pokračoval do Německé Žitavy/Zittau. Tam lze přestoupit na vlak společnosti ODEG (Východoněmecké železniční společnosti, neplést s východoněmeckými železnicemi DR, jejichž vlaky možná znáte ze starších modelů) do měst Zhořelce a Chotebuzi, o kterých jsem psal už v předchozích článcích, nebo pokračovat stále stejným vlakem přes Grossschönau zpátky do českého Varnsdorfu a odtamtud zpátky do Německa, do městečka Seifhennersdorf, kde náš vlak svou jízdu končí.
Takové vlaky jezdí jen čtyřikrát denně a provozuje je společnost Railtrans, která v minulosti plánovala zavést nové rychlé vlaky mezi Prahou a Ostravou, ale z plánů nakonec sešlo. Vedle toho jezdí po trati i vlaky Českých drah, ale ty končí v Hrádku, Žitavě nebo Varnsdorfu, případně pokračují ze Žitavy, jako vlaky DB (Německých drah) přes Biskopicy/Bischhofswerda do Drážďan.
Německá motorová jednotka 612 čeká v Liberci na odjezd do Chrastavy, Hrádku nad Nisou, Žitavy, Biskopic a Drážďan.
Motorová souprava společnosti Railtrans, německé výroby (Ürdingen), odjíždí z Chrastavy-Andělské Hory do Chrastavy.
Stejným směrem se o později vydaly i vozy 810+010 Českých drah.
Chrastava - Spěšný vlak do Žitavy, Biskopic a Drážďan, tvořený německou jednotkou 612
Hrádek nad Nisou - křižování spěšných vlaků
V Žitavě je rozlehlé a z velké části nepoužívané nádraží. Na snímku se spěšný vlak vydává směrem Drážďany. Všimněte si tradičních mechanických návěstidel.
Některé vlaky do Varnsdorfu a Seifhennersdorfu začínají až v Žitavě. V době mezi výkony mohou proto motorové vozy odpočívat v depu.
Nejen vnější vzhled, ale i prostor pro cestující vypadá podle mého názoru lépe, než ve vozech 810 ČD.
Další typ motorového vozu Railtransu zachytil v žitavském depu fotograf Pavel Drahan.
Ze Žitavy pokračují vlaky do Grossschönau, zde se podařilo opět několik povedených snímků Pavlu Drahanovi.
A znovu se vracíme na české území, do Varnsdorfu, autorem snímku je opět Pavel Drahan.
Odtud však můžeme pokračovat zpátky do německého Seifhennersdorfu. V minulosti se jezdilo dál do Eibau, kde se bylo možné znovu napojit na hlavní trať Žitava-Biskopicy.
Souprava Railtransu na nádraží v Seifhennersdorfu. Dnes již vlaky na nádraží nezajíždí a končí na zastávce ve středu městečka, foto Pavel Drahan.
Toto video není moc kvalitní. Dokumentuje však pravidelný provoz řady 830 v mezinárodním provozu. Vůz je v době natáčení (2002) pravděpodobně starý 43 let!
Toto video je ještě starší, z roku 1998 a kromě německé části zmíněné tratě ukazuje ještě záběry z blízké tratě Budyšin-Knappenrode, která je nyní již mimo provoz.
Takhle to vypadá uvnitř ve voze typu Ürdingen, jak uvidíte, strojvůdce nemá oddělené stanoviště, proto se těmto vozům říká v Německu Schienenbus, tedy kolejový autobus.
Až si budete chtít tuto trať sami projet, v knižním jízdním řádu je označena, jako 089. Cesta z Liberce do Žitavy trvá méně než hodinu. Do Liberce můžete dojet buď vlakem přes Turnov, nebo autobusem společnosti Student Agency či ČSAD Liberec. Liberec je také dobře dostupný autem. Ve vlacích ČD platí tarif Českých drah, a to i v případě, že pojedete z/do Žitavy. Vlaky Railtrans jsou ještě levnější a pokud nastupujete nebo vystupujete v ČR, můžete platit korunami. Dále platí ve všech vlacích a regionálních autobusech libereckého kraje a přilehlých polských a německých území jízdenka Libnet. Pro jednotlivce stojí 160 Kč na den, pro skupinu dvou až pěti osob 320 Kč. Jízdenku Libnet nelze koupit v předprodeji.