Žitavské úzkokolejky - 1. část

Napsal mhd (») 12. 3. 2011 v kategorii úzkorozchodné tratě, přečteno: 9314×
zittau/fotografie-0022.jpg

Zatímco v předchozím článku jsme se vydali od Žitavy, města v německo-polsko-českém Trojzemí na sever, tento článek bude o trati vedoucí na jih a jihovýchod, směrem k našim hranicím. Žitavské úzkokolejky patří k několika málo tratím s pravidelným celoročním provozem parních vlaků ve střední Evropě a dnes pravděpodobně i na celém světě. Narozdíl od tratí Jindřichohradeckých místních drah nebo od Zillertalbahn mají tyto  tratě rozchod pouhých 750 mm.

"Hlavní" trať žitavských úzkokolejek vede z města Žitavy (Zittau) do lázní Ojvín (Kurort Oybin), další provozovaná odbočka potom do lázní Jonsdorf (Kurort Jonsdorf). V minulosti existovala ještě třetí větev, odbočující u zastávky Zittau Haltepunkt do města Reichenau, dnešní polská Bogatynia, a dále na české území do Heřmanic, kde bylo možné přestoupit na vlak do Dětřichova a Frýdlantu.

V minulých dobách byla Žitava hornickým městem, doly se táhly až k naší hranici u obce Hartava (Hartau). Později se těžba přesunula dál na sever a na Hartavě zůstaly jen pamětní tabulky a jeden důlní vozíček.

Fotografie-0031

Právě těžba však vyvolala zájem o cesty za klidem a odpočinkem do blízkých lázeňských městeček v Žitavských horách. Auta v té době ještě nebyla rozšířená, cesta pěšky by byla moc dlouhá a ani koňmi tažené dostavníky nepředstavovali vhodný dopravní prostředek, padla volba na železnici. Roku 1888 vznikla Zittau-Oybin-Jonsdorfer Eisenbahn-Gesellschaft (ZOJE), a na konci roku 1890 vyjely první pravidelné vlaky. Na trati vždy dominovala osobní doprava nad nákladní, doplňkově se také převážela pošta, a to až do začátku devadesátých let. Kdyby mi někdo v mém dětství řekl, že v Německu nakládají pošťáci pytle s dopisy do PARNÍHO vlaku, pravděpodobně bych mu nevěřil.

Img-0070

Po sjednocení Německa bylo jasné, že s dostupností automobilů pro většinu obyvatel a rozšířením autobusových spojů nebudou mít žitavské úzkorozchodky význam pro místní obyvatele, ale zajisté si jej mohou udržet pro rozvoj turistického ruchu. Roku 1996 převzala provoz od Německé dráhy (DB) soukromá Sasko-Hornolužická železniční společnost (SOEG). Na trati platí rozdílný jízdní řád pro letní a zimní období, stejně jako pro všední dny a víkendy.

V provozu nejčastěji uvidíte robustní parní lokomotivy řady 99.7, zde například 99.749 v Ojvíně při objíždění soupravy:

Oybinimg-0009

Zde u vodního jeřábu:

Oybinimg-0014

A zde již připravená k odjezdu zpět do Žitavy.

Oybinimg-0011

Další lokomotiva stejného typu má číslo 99.787, zde na videu (natočeném postarším digitálním fotoaparátem) při objíždění soupravy. Vpravo je vidět budova muzea a odstavené vozy.

Zde již v čele vlaku obrácená tendrem napřed, protože v Ojvínu není točna:

Img-0047

Takto vypadá z kotlové strany:

Img-0052

Detailní pohled na tabulku, znalci si možná všimnou rozdílu oproti mosazným tabulkám českých a slovenských parních lokomotiv.

Img-0048

A jednotlivé charakteristiky lokomotivy:

Img-0050

Vedle parních lokomotiv se můžete svézt také vlakem vedeným lokomotivou dieselovou nebo motorovým vozem. V provozu se střídají vždy po týdnu. Zde na videu dieselová lokomotiva posunuje na ojvínském nádraží. Více se o nich dozvíte v dalším díle.

A zde je již připravena k odjezdu s podvečerním vlakem do Žitavy:

Img-0082

Můžete zkusit i projížďku otevřeným vozem, ale vítr ve vlasech neucítíte, vlak snadno předjedete i na kole.

Img-0053

Tento vůz zase slouží jako služební, zavazadlový a také je vybaven zvedací plošinou pro imobilní cestující. Vozíčkář z Budyšína, Drážďan nebo Liberce se tak může podívat vlakem i do Žitavských hor, jinak samozřejmě vozíčkáře přepravují téměř všechny normálněrozchodné vlaky v Německu.

Img-0018

A protože ne všude vedou koleje, jezdí mezi horami i tento "historický" autobus výhled z horního patra je impozantní, byť občas  trochu zkalený přes poškrábané plexisklo. Narozdíl od vlaků v něm neplatí žádné regionální jízdenky a jízdné je relativně vysoké. Zde čeká na své cestující v Ojvíně.

Img-0053bus

Nádražní budova v Ojvíně je velká a v perfektním stavu:

Img-0028

V restauraci si mj. můžete dát železničářskou limonádu různých barev:

Img-0031

V rozlehlém kolejišti stanice Ojvín čeká na své znovuzrození několik starších, převážně nákladních, vagonů:

Img-0023

Img-0024

A na protilehlé straně kolejiště, než stojí nádraží budova, se v malém drážním domku nachází muzeum. Vystavuje převážně fotografie a pohlednice, ale v jeho sbírkách nalezneme také historické lepenkové jízdenky:

Img-0069

Další díl bude o odbočce do Jonsdorfu. Dočkáte se v něm také fotografií přímo ze Žitavy a videí z Bertsfortu.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
MySpace Google Twitter Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
karel bartoň z IP 62.168.2.*** | 5.5.2011 14:08
Ahoj mhd! Jsem už pár let zaměstnancem ČSD,i ČD.moc se mi líbí Tvé stránky.přiznám se,že s počítačem umím jen málo a tak jsem rád,když někdo umí více a dá své obrázky i videa ke kouknutí i pro ostatní.Také mám rád úzké koleje a mám děsné množství fotek,ještě klasických,ale už i digitáálních.Kdysi,svoboden a mlád jsem jezdil dávat do kupy Balog.Dokonce jsem tam dělal i dva roky vedoucího táborů pro brigádníky.Na JHMD zase šéfuje ing.Šatava ,který může hodně za to,že jsem co jsem,neb kdysi jsem u něj autorizoval./nevíš-li co to znamená vysvětlím jindy/.Chci Ti nabídnout nějaké fotky,když o ně budeš stát.Předpokládám,že taky děláš na dráze.Já pracuji ve Mstěticích,ale přes 20let jsem strávil na Modřance.Tedy trať Z Braníka do Dobříše,či Čerčan,záleží kam to kluci ve Skochovicích hodí,nebo spíš kam jim to výpravčí ve Vraném povolí.Tak jest-li máš zájem napiš.Jméno a email máš, tak je to na Tobě.Já pokecám rád.Karelsmile
Andy z IP 193.164.219.*** | 12.4.2020 18:59
Dobrý den, moc zajímavý pohled na historii úzkokolejky. Hlavně mě zaujalo to, jak se dříve přepravovala pošta a balíky. Dneska už je to úplně u něčem jiném a není problém přepravovat zásilky po evropské unii třeba takhle www.olzalogistic.cz/preprava-zasilek-do-zahranici a nebo i po celém světě.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel deset a devět