úzkorozchodné tratě

Žitavské úzkokolejky - 2. část

mhd (») | 20. 3. 2011 | přečteno: 6758× | komentáře: 0
zittau/fotografie-0022.jpgZatímco minule jsem nabídl obrázky z konečné v Ojvínu (Kurort Oybin), dnes se vydáme po trase žitavských úzkokolejek hezky od začátku. Trať začíná v Žitavě v depu (odtamtud je též titulní obrázek), které stojí nalevo od staniční budovy a sousedí s málo využívaným depem normálněrozchodných vozidel. Při výjezdu z depa nebo zatahování do depa projíždí vlaky podél autobusového stanoviště. Samotné nástupiště úzkorozchodné dráhy je napravo před staniční budovou. U nástupiště je malý domek, ve kterém je umístěno infocentrum a prodejna suvenýrů. číst dál

Žitavské úzkokolejky - 1. část

mhd (») | 12. 3. 2011 | přečteno: 9313× | komentáře: 2, poslední: 12. 4. 2020
zittau/fotografie-0022.jpgZatímco v předchozím článku jsme se vydali od Žitavy, města v německo-polsko-českém Trojzemí na sever, tento článek bude o trati vedoucí na jih a jihovýchod, směrem k našim hranicím. Žitavské úzkokolejky patří k několika málo tratím s pravidelným celoročním provozem parních vlaků ve střední Evropě a dnes pravděpodobně i na celém světě. Narozdíl od tratí Jindřichohradeckých místních drah nebo od Zillertalbahn mají tyto  tratě rozchod pouhých 750 mm. číst dál

Tunisko - železniční perla Afriky

mhd (») | 26. 9. 2010 | přečteno: 4385× | komentáře: 1, poslední: 25. 7. 2014
tun3.jpgTunisko je mezi zeměmi severní Afriky pravděpodobně nejsvobodnější, co se týče kulturní a společenské oblasti, není však demokracií v evropském slova smyslu. Islamistické skupiny jsou v zemi nemilosrdně potírány, narozdíl od Egypta zde nedochází k útokům ze strany islámských extremistů. Ceny jsou v zemi nízké a bezpečnost vysoká (země je fakticky policejním státem). číst dál

Jindřichův Hradec, místo, kde se sny staly skutečností

mhd (») | 23. 5. 2010 | přečteno: 5897× | komentáře: 0
t48-001jh12-02-10.jpgV devadesátých letech se otevřeně mluvilo o uzavření či privatizaci většího počtu regionálních tratí. Kromě mnohých tratí normálního rozchodu (1435 mm) hrozilo zrušení také úzkorozchodným tratím (760 mm) z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice. číst dál

Zillertalbahn

mhd (») | 19. 5. 2010 | přečteno: 4128× | komentáře: 0
img-0108.jpgZillertalbahn je jednou z nejznámějších rakouských tratí o rozchodu kolejí 760 mm (normální tratě, třeba ty, které vedou do Mladé Boleslavi, mají rozchod 1435 mm). Není součástí sítě rakouských drah ÖBB, a proto se tu nesetkáme s typickými lokomotivami 2095 a motorovými vozy 5090 (zatím pouze německy). Naproti tomu je zde pravidelný provoz parních vlaků, kvůli kterým sem jezdí lidé z celého světa. číst dál