O Kopidlnu se většina lidí doslechne poprvé od medvědů, v dětském seriálu "Potkali se u Kolína". Někteří si navždy myslí, že Kopidlno je vymyšlené pohádkové městečko, podobně jako Lážov nebo Kvítečkov. Přitom existuje i ve skutečnosti. Dokonce tam více než sto let jezdily vlaky ze třech směrů. Dnes již jen z Nymburka a Jičína. Poslední vlaky z Bakova nad Jizerou a Dolního Bousova přijely 13. března 2010.
Den byl smutný, stejně jako událost samotná. Většinou jezdím z mladoboleslavského hlavního nádraží, ale tentokrát jsem jel z Řepova. Vlak do Dolního Bousova tvořila jednotka Regionova. Není to žádný výkřik techniky, jde o rekonstrukci vozu 810 a 010 na pevně spojenou dvouvozovou jednotku. Hlavní výhodou jsou pohodlné sedačky. Bezbariérový přístup by byl dobrý, kdyby také vždy fungoval výtah na nádraží město, o tom, že je velmi špinavý, nemluvě. Lidem, kteří jej rozbíjí a znečišťují bych doporučil zkusit vynést nahoru kočárek s dítětem a navíc pořádným nákladem. Problém je v tom, že pachatelé asi nemají děti, a často ještě sami dětmi jsou.
V Dolním Bousově už čekal zvláštní vlak Mladoboleslavské železniční společnosti. Byl beznadějně plný.
Někteří fotografové stáli přímo nad propastí, která slouží nutným opravám podvozků vozidel. Do propasti nespadli. Trať z Dolního Bousova do Kopidlna však ano.
V Kopidlně bylo nesmírné množství lidí, kteří se přišli rozloučit s nejstarší místní tratí na území dnešní České republiky. Většina se však raději schovala v nádražní budově nebo pod příštřeškem.
Někteří přijeli i Trabantem. Kdesi na přejezdu si jej fotili s historickým motoráčkem.
Když jsme se vrátili zvláštním vlakem do Dolního Bousova, byla už tma. Do Kopidlna mířil poslední pravidelný vlak, vedle něj stál motoráček do Sobotky.
Poslední snímky, než se vlak rozjede. Naposled.
Zvláštní vlak pokračoval do Mladé Boleslavi přes Bakov nad Jizerou. V motorovém vozu typu M131.1, přezdívaném Hurvínek, jsem se pokusil o snímek přístrojové desky, či spíše, jak se říká na železnici, řídícího pultu, z roku 1949.
Skutečnost, že mezi Dolním Bousovem a Kopidlnem nemusí být koncem života této tratě. Funguje zde i nákladní doprava do uhelných skladů v Dětenicích. V létě také vyjedou na trať zvláštní vlaky.
Také nás, pokud vše dobře dopadne, čeká na konci léta zvlášní jízda přímo pro čtenáře blogu MHD a vlaky. Ještě ovšem nevím, zda do Kopidlna, do Mšena nebo ještě někam jinam.