Proč nechci nové hlavní nádraží v Mladé Boleslavi

Napsal mhd (») 1. 10. 2010, přečteno: 3997×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a online

Šest let jsem studoval v Ostravě. V naprosté většině jsem do města jezdil vlakem na nádraží Ostrava-Svinov. Minulý režim chtěl tamní historickou budovu nádraží zdemolovat a nahradit ji moderní novostavbou. Skončilo to však pouze pahýlem té novostavby, tzv. plató, asi nejhorším obchodním domem či spíše krytou tržnicí v republice. Tato budova měla být původně rozšířena a sloužit jako nová výpravní budova stanice, nazvané v té době Ostrava-Poruba. Nakonec však vše dopadlo jinak, a pokud se dnes bude něco demolovat, bude to právě pahýl plánované novostavby.

Dokud jsem jezdil na vysokou školu do Ostravy, nikdy by mne nenapadlo, že stejnou chybu, jako ostravští komunisté, budou chtít zopakovat i mladoboleslavští sociální demokraté, za podpory hejtmana Davida Ratha. Díky ostravské zkušenosti mohu směle a odpovědně říct, že tento nápad je hloupý, a co je podstatné, zavírá dveře mnohem méně nákladné rekonstrukci stávající nádražní budovy.

Samozřejmě, její současný stav je skutečně velice špatný, avšak hlavní problém netkví ve stavu nádražní budovy, nýbrž v její vzdálenosti od centra města a také v hustém kolejišti bez vybudovaných peronů, jako stojí například v blízkém Turnově. Určitým řešením bude vybudování osobní zastávky v blízkosti areálu Česany, spojené s přestavbou tamního křížení tratí do Bakova nad Jizerou a na nádraží město. Tam budou zastavovat veškeré vlaky jedoucí po těchto dvou tratích. Zastávka bude v dosahu centra města a napojená na městské autobusy.

Hlavní nádraží bude sloužit především jako zázemí pro železnici. Začínat a končit zde bude stále méně osobních vlaků, špěšné vlaky a rychlíky již dnes pokračují dále do Turnova nebo České Lípy. Vlaky ze Mšena Budou prodlouženy na nádraží Mladá Boleslav město nebo do Turnova, všechny vlaky z a do Mladé Boleslavi budou tedy zastavovat na dané zastávce.

Lze namítnout, že v blízkosti Česany jsou velmi stísněné prostorové poměry a přestavba tamního mimoúrovňového křížení tratí na standardní tříkolejnou trať se zastávkou bude velmi nákladná. To je v každém případě pravda. Rozhodně bude však levnější, než stavba nové budovy mnohem dál od centra města, jejíž faktický přínos by byl velmi diskutabilní.

Jako kandidát KDU-ČSL do městského zastupitelstva trvám na tom, že pro stavbu nové nádražní budovy v Čejetičkách ruku nezvednu. Mladá Boleslav potřebuje kvalitní a dostupnou veřejnou dopravu a ne zbytečné stavby na své periferii.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
MySpace Google Twitter Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Semiš z IP 213.168.180.*** | 3.10.2010 03:47
Rozumné stanovisko,rozhodně souhlasím.Chybí mi jen zmínka ohledně tzv. debřské spojky,jako laik bych rád slyšel všechna pro a proti.Cestující na Českou Lípu musí (pokud nepoužije rychlík) 2x přesedat,se spojkou by 1 přestup odpadl.Myslím,že by byla ještě užitečnější než zastávka u Česany.Nedělám si ale iluze,že bych se čehokoli dočkal,o zastávce se mluvilo už r. 2008,dodnes není,nevím ani kdo a proč ji zrušil.Můj otec na této zastávce kdysi vystupoval při dojíždění z Doubravy (Loukova u Mn. Hr.) na průmyslovku,nějaký čas poté byla zrušena.A k našemu hlaváku,musí se tak jmenovat ? Navrhuju MB-Čejetičky.
Aleš z IP 92.43.25.*** | 3.10.2010 11:33
Stavět novou nádražní budovu v Mladé Boleslavi hl.n. je kolosální nesmysl. Důvodů je několik.
Nová prosklená budova se vůbec nehodí do rázu okolí stanice.
Projekt neřeší skutečný problém - umístění nádraží, zabezpečovací zařízení, pohodlí cestujících...
Co by mělo být v budově umístěno? Zázemí pracovníků je ve vedlejší budově, restaturace by byla stejně nevyužita.
Stavba by zazdila jakékoliv další projekty na zlepšení stavu boleslavské stanice na dalších 20 let.

Mladá Boleslav nepotřebuje změnit budovu stávajícího nádraží, ale přesunout nádraží jako takové! Nechť zůstane stávající nádraží jako nákladní a třeba odstavné+depo, osobní doprava by měla vést blíže k městu. Prostor bývalé zastávky u Česany se tomu nabízí - přes Jizeru a výtahem se lidé dostanou do historického centra města za pár minut. Bohatě by na takovém nádraží stačily tři koleje.
Bohouš z IP 62.168.10.*** | 22.4.2011 15:42
Mladá Boleslav a nové nádraží, městečko jako je MB nepotřebuje tolik nádraží. Fatální chyba se stala při budování Bondy Centra, že z nádraží v centru města se udělala pouze dvoukolejná stanice, takto by MB měla nádraží v centru. Další městské nádraží je v MB - Debři, kousek od ní stojí i MHD. Dosavadní hlavní nádraží by šlo opravdu využít jen jako zastávku případně nákladní nádraží.
autor z IP 78.80.54.*** | 23.4.2011 00:16
Z Debře je to do centra města mnohem dál, než ze současného hlavního nádraží. A pokud jde o počet nádraží v poměru k velikosti města, např. Trutnov jich má ještě víc, takže v tom bych problém neviděl.
Otta Stárek z IP 178.209.128.*** | 27.3.2012 14:08
Zdá se, že zde hovoří lidé kteří nemají k MB žádný vztah a nebo se rádoby pasují na architekty.Vedle hal UNO si nelze hrát na urbanisty.Boleslaváci se léta musí stydět za nádraží a nějaké plky o Rathovi a dokonce plést do toho komunisty je projevem vymaštěné hlavy za každého režimu.Postavte nádraží rychle a kvalitně o to prosím.smile
mhd | 27.3.2012 15:32
Pane Stárku, já se v MB narodil. Za současné situace (článek je starší) se zdá, že je renovace původní budovy vyloučená, potom souhlasím se stavbou nové, ale s podmínkou, že podlaha staniční budovy bude na úrovni chodníku a ne kolejí. Protože, až se bude dělat podchod, nechci, aby lidé museli lézt po schodech k pokladně a pak zase dolů do podchodu.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel deset a devět